fbpx

Balans vinden tussen samen slapen met je baby en werken

Moeder samen slapen baby borstvoeding

Als werkende ouder sta je voor talloze uitdagingen, waarvan het vinden van balans tussen werk en gezin er één is die velen van ons bekend voorkomt. Hoe sla je jezelf door de vermoeidheid op het werk nadat je samen hebt geslapen met je kindje?

Samen slapen en weer aan het werk: een balans vinden tussen rust en productiviteit

1. De kunst van het multitasken

Het jongleren tussen de zorg voor je kindje en de verantwoordelijkheden op je werk kan een uitdaging zijn. Samen slapen is iets moois en kostbaars, maar het kan ook leiden tot vermoeidheid op je werk. Het is daarom belangrijk om strategieën te ontwikkelen om effectief te multitasken zonder jezelf te overbelasten.

2. Zelfzorg: een prioriteit, geen luxe

Op je werk verschijnen na een nacht samen slapen is pittig, vooral als je kindje vaak wakker is geworden en de vermoeidheid bij jou toeslaat. Het is belangrijk om de zorg voor jezelf serieus te nemen. Zorg voor voldoende rust, gezonde voeding en beweging om je energielevel op peil te houden. Hierdoor kun je uiteindelijk zowel op het werk als thuis op je best te zijn.

3. Communicatie en flexibiliteit

Communiceer duidelijk met je partner: wat kan je partner betekenen? Het kan bijvoorbeeld fijn zijn wanneer je partner jullie kind aankleed en alvast een boterham smeert, terwijl jij voor jezelf kunt zorgen door rustig te douchen en daardoor toch een momentje ontspanning te hebben.

Het is ook belangrijk goed te communiceren met je werkgever over je behoeften en uitdagingen als werkende ouder. Flexibele werkregelingen kunnen helpen om de overgang tussen samen slapen en werken soepeler te maken. Het kan nodig zijn om compromissen te sluiten en oplossingen te vinden die zowel jou als je werkgever ten goede komen. Misschien kun jij je ouderschapsverlof wel inzetten om elke dag een uurtje later te beginnen? Wees creatief!

Enkele regels voor samen slapen met je baby, volgens Dr. James McKenna (expert op gebied van samen slapen):

  1. Samen slapen is het veiligst wanneer de moeder borstvoeding geeft.
  2. De baby ligt met het gezicht richting de moeder, waarbij de moeder op haar zij ligt in een “C-vorm” (zie afbeelding hieronder).
  3. Vermijd alcohol, roken, drugs en medicatie die je alertheid beïnvloeden voordat je samen gaat slapen met je baby. Dit geldt ook voor je partner.
  4. Creëer een veilige slaapomgeving zonder zachte kussens, dekens of andere verstikkingsgevaren in de buurt van je baby.
  5. Respecteer de individuele slaapbehoeften en voorkeuren van je baby en pas je slaapomgeving daar op aan.

Bron: Dr. James McKenna, Mother-Baby Behavioral Sleep Laboratory, University of Notre Dame.

Correcte houding samen slapen moeder baby borstvoeding

Samen slapen met je baby en weer werken gaan vereist toewijding, aanpassingsvermogen en een gezonde dosis zelfzorg. Met de juiste ondersteuning kun je alle ballen hoog houden. Blijf goed en duidelijk communiceren, wees flexibel en vergeet niet om goed voor jezelf te zorgen! Blijft de combinatie tussen samen slapen en werken lastig, schroom dan niet om contact op te nemen met mij. Ik denk met alle liefde met jou mee om te zorgen dat iedereen voldoende rust en slaap krijgt.

Liefs, Kirsten ♥

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Slapend-kind

10% korting

op jouw eerste bestelling

Ben jij op zoek naar handvatten en tips om het slapen van jouw kindje beter te laten verlopen? Plaats jouw eerste bestelling met de code “HALLOSLAAP“. Je krijgt daarmee 10% korting!

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en
ontvang gratis het e-book:
"De Slaapbasis"!

In dit e-book geef ik jou 5 waardevolle tips die zorgen voor een goede slaapbasis bij jouw kindje. Die slaapbasis is niet geheel onbelangrijk, want dit zorgt ervoor dat jouw kindje kan leren zelfstandig in slaap te vallen!